بررسی ذائقه معماری خانه در سیمای شهر تهران پس از انقلاب اسلامی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده سیده شیما مودتی
  • استاد راهنما نادیه ایمانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

نقطه ی تلاقی معمار و تمام آموزه ها، تفکر و دانسته های نظری اش با ذائقه ی مردم، همواره یکی از نقاط چالش برانگیز در مسیر طراحی معماری است. این مسأله بیشترین اهمیت خود را در حوزه ی معماری مسکونی به عنوان اختصاصی ترین انتخاب افراد در زمینه ی معماری آشکار می سازد. درک ذائقه و نسبت آن از یک سو با فرد و از سوی دیگر با جامعه، به عنوان لازمه ی برخورد معمارانه با مسأله ی ذائقه و گرایش های زیباشناختی افراد، پرسش اصلی این پژوهش است. برخلاف باورهای رایجِ برآمده از رویکردهای دیرینه ی زیباشناختی، ذائقه یا داوری زیباشناختی نه یک موهبت ذاتی، بلکه یک توانایی اجتماعی است که از طریق آموزش و طی روند اجتماعی شدن به دست می آید؛ و افراد به نسبت بهره ای که از امکانات و شرایط اجتماعی می برند، سطوح مختلفی از درک زیباشناختی را به خود اختصاص داده و در نتیجه از فرهنگ ذائقه ای متفاوتی بهره می گیرند که خود را در انتخاب های فرهنگی آنان آشکار می کند. انتخاب هایی که اگرچه در ابتدا بر مبنای ارزش های برآمده از داشته های اجتماعی افراد صورت می گیرند، اما همچنین تحت تأثیر سازوکارهایی خارج از این محدوده قرار می گیرند. در این میان، معماری به عنوان یکی از ماندگارترین و آشکارترینِ این انتخاب ها گرایشات زیباشناختی و ذائقه ی افراد را فاش می کند. نوشتار حاضر، با به رسمیت شناختن کارکرد فرهنگی و نمادین خانه، تلاش می کند تا با نگاهی غیرارزش گذارانه و با اتکا به آرای پیِر بوردیو و هربرت گانز در حوزه ی جامعه شناسی هنر و فرهنگ، تنها به تحلیل روند ذائقه در معماری مسکونی شهر تهران و یافتن عوامل موثر در این تحولات از دهه ی 40 تا دهه ی 90 بپردازد. این بررسی اگرچه بر این باور است که افراد، از هر فرهنگ ذائقه ای، برای داشتن و انتخاب خانه ای متناسب با معیارهای ذائقه ی خود محق اند، همچنین معتقد است که این امر نیازمند آن است که از طریق پاسخ هایی معمارانه و جامعه شناسانه دنبال شود؛ نه از طریق سازوکارهایی مبتنی بر سودخواهی های بی رویه که منجر به تسلط یک ذائقه و درحاشیه ماندن دیگر ذائقه ها می شود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)

هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجی‌گری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن، ت...

متن کامل

سیمای کودکان کار در آثار داستانی کودک و نوجوان فارسی پس از انقلاب اسلامی

داستان‌های کودک و نوجوان، به طور عام و داستان‌های کودکان کار و خیابانی، به طور خاص، با فراهم آوردن زمینه و فضای تخیلی، به مخاطبان خود این امکان را می‌دهند تا ضمن هم‌ذات‌پنداری و همانندسازی با شخصیت‌های داستان، به وجهی خیالی، اما معرفت‌شناسانه، ماجراها و کشمکش‌های گاه ناخوشایند زندگی را نیز تجربه کنند و افق دیدشان را گسترش بخشند. از سویی، دقت‌نظر در شیوة تحلیل و جهت‌گیری‌های متون داستانی به مقول...

متن کامل

بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران

در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیت‌نگر، موضوعاتی همچون جامعه‌ی روستایی، سینمای روستایی، تغییرات سیاست‌های حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولت‌های گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیم‌بندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونه‌ای سی عددی از فیل...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023